Дорійський лад - це натуральний лад, який має забарвлення легкого, світлого мінору, який будується від другого ступеня. Так, ну ось - вже відчуваю, що все це вимагає розшифровки. Я так ризикую в черговий раз скотитися в пояснення всієї ладової відносності, яке вже не раз робив, в тому числі і на цьому сайті . Гаразд, постараюся, як можна коротше ...
Всі натуральні лади мають на грифі однакову апплікатурную модель, універсальну для всіх натуральних ладів. Це тому, що всі вони будуються послідовно від ступенів однієї гами, і за цими ж сходами.
Давайте відразу на прикладі.
Чому від другого ступеня? Тому що першим номером у теорії музики вважається натуральний мажор. Він же ионийский лад.
Відразу закриваю можливі заперечення теоретиків, що це не одне і теж, що ці лади просто повністю збігаються - енгармонічни, як вони виражаються. Млинець! Для мене, на грифі гітари, взагалі немає різниці між ними і при обіграванні послідовностей в натуральному мажорі і в іонійському ладу, я чую одне і теж. Різниця в характерних мелодійних оборотах того і іншого ладу мене не бентежить. Все, питання закрите.
Приклад. Ось, гамма натурального Соль-мажор. А тепер зіграємо як би секвенції, тобто почнемо грати цю гаму з другого ступеня, з другої ноти. Якщо ми при цьому будемо вважати, що граємо в Соль-мажор, то так воно і буде. Але якщо ми вирішимо, що тоніка в цій гамі - НЕ Сіль, а нота, з якої ми починали її грати - а це Ля - то це і буде якийсь інший натуральний лад. А оскільки ми починали грати з другої ноти, щаблі, то це і є Ля-дорийский. Зауважте, не Соль-дорийский, а Ля! Зручніше за все, звичайно показати його аппликатуру в його ж першому боксі. Нагадаю - перший бокс це той, в якому тоніка гами (лада) розташована на шостий і першій струні, ну і на четвертій - через лад і струну від тоніки на шостий. І при цьому вказівний палець лівої руки знаходиться в позиції на ладу де у нас тоніка на шостий.
Ось він, перший бокс дорийского.
В даному випадку - Ля-дорийского. А щоб отримати звучання дорійського ладу в іншій тональності, ми можемо просто зміщувати позицію вздовж грифа на нову тоніку. Якщо порівнювати аппликатуру першого боксу дорийского і першого боксу мінорній пентатонікі, то ми побачимо, як вони схожі. Пентатоніка просто ідеально вписується «всередину» аплікатури дорійського ладу.
Чому цей лад і застосовується при обіграванні, припустимо в блюзі. Ну не весь лад, в чистому вигляді, в його характерному звучанні, а ступені з нього. Ну, це інша тема.
Якщо ж порівнювати дорийский з натуральним мінор, до якого він найбільш близький, то ми побачимо, що ці два лада відрізняються тільки однією сходинкою. У дорийском, в порівнянні з натуральним мінор, підвищена шоста ступінь. У нашому прикладі, в тональності Ля - це Фа # замість «чистого» Фа.
Але ця відмінність диктує нам інший набір акордів, які будуються із застосуванням ступенів дорійського ладу. А значить, інших акордових послідовностей, які ми можемо їм обіграти. Про це - в наступній статті.
Але спочатку потрібно відчути характерну мелодику лада. Для цього достатньо просто пограти під акорд тоніки фрази, в яких звучала б ця характерна, шоста підвищена ступінь. Включаємо акорд Ля-мінор, іграм фрази в Ля-дорийском і намагаємося розчути - в чому ж його звучання незвично.
Дійсно, мелодика лада відрізняється від натурального мінору. Це тому, що у нас звучала характерна шоста підвищена (тут це нота Фа #) щабель, замість звичної.
І ось структура цього ладу - тон-полутон- тон-тон-тон-півтон-тон.
Або можна ось так:
В наступному пості я розповім і покажу, як будуються акорди від ступенів дорійського ладу, які це акорди, і, отже, які їх послідовності ми можемо обіграти дорийским ладом. А які не можемо, або це буде важко. Успіхів! Не забудьте поділитися посиланням на цю статтю зі своїми друзями :-)
на Ваш сайт.
Чому від другого ступеня?