Фотоальбом Спальня Катерини II. Нині не існуючий інтер'єр, на плані 50
Незвичайній тонкощами і вишуканістю відрізняються інтер'єри особистих кімнат Катерини II. Найцікавіша з них Опочивальня. Це унікальний інтер'єр Камерона. Історична назва інтер'єру - Спальня імператриці Катерини II , Для якої це приміщення призначалося. Спальня - одна з кімнат т.зв. «П'ятого апартаменти», в південній частині палацу - Зубовском флігелі (корпусі).
Його споруда була закінчена архітектором Ч. Камероном ... Проект Опочивальні, виконаний Камероном, Катерина також віддала перевагу фельтеновскому, для якого вже була зроблена модель. Оздоблення Опочивальні почалася в грудні 1781 року й закінчилася в лютому 1783.
До теперішнього часу у дослідників немає єдиної думки про авторство інтер'єру Опочивальні імператриці. Аналогічним було оздоблення незбережених Синього кабінету (Табакерки) і дзеркального кабінету . Архівні свідчення на користь того, що автором цих інтер'єрів був Чарльз Камерон, не безперечні. Оригінальність і цілісність декоративного оздоблення, творча манера і стилістичні особливості говорять про те, що тут працював блискучий професіонал. Ці роботи могли виконуватися Ю. Фельтеном в співавторстві з І. Нейоловим .
Ряд пов'язаних з ними документів відноситься до періоду, що передувало приїзду в Петербург Чарльза Камерона. Так, наприклад, до 1941 року в Катерининському палаці-музеї зберігали моделі: «7.) колишньому дивану государині срібної фольги; 8.) невідомої кімнаті під червоним лаком з золотими орнаментами і колонами; 9.) невідомої же кімнаті під палевим лаком з золотими орнаментами, блакитними колонами і дзеркалами ». Робочі записи свідчать, що за кресленнями та моделями виконувалося: «золочення біля Опочивальні Ея Величності в спокої, який називається Диван, шпалерних брусків, золота матового 14 книжок». Ці роботи виконувалися за 3 роки до приїзду Камерона в Царське Село.
Трохи пізніше було розпорядження «при строющемся новому флігелі, де була Парадні сходи [...] обробити Дзеркальний кабінет. [...] потребни замість рам різьблені пальмові дерева, які повинні бути срібло, а потім зеленою фарбою прикриті [...] Арх. І. Неелов, жовтня 11 дня 1779 році. Цих дерев необхідно зробити 31 по кресленням справи архітектором; цю роботу в одному кабінеті до побудованим дзеркалам з найкращою липи за кресленням робить на зразок пальм різьблені рами майстер Франц Брілло »; також «[...] потрібно було, щоб робити в опочивальні алькова, для підготовки в диван під срібні шпалери липових дощок (в Табакерку. - Л. Б.). Арх. І. Неелов, листопаду 9 дня 1779 г. ».
Ім'я Камерона вперше згадується в листуванні Катерини II з її постійним кореспондентом бароном Мельхіором Гриммом 23 серпня 1779 року. Восени того ж року шотландський архітектор з'явився в Царському Селі.
Зубовский флігель, спальня Катерини II. Автохром А. Зеест, 1917. Колекція ГМЗ Царське Село
Опочивальня невелика, в ній як би дві частини - велика з каміном і диваном і менша - з альковом. Тут Камерон вперше так широко використовував скло. Лілове і молочно-біле для облицювання стін, плафонів, колонок, для створення зовсім особливого інтер'єру. Він домігся виняткового ефекту.
Стіни, двері, падуги до стелю суцільно облицьовані тонкими пластинами молочно-білого полірованого скла. Пластини різного розміру: зовсім маленькі між колонок, великі в бронзових позолочених рамах над дзеркалами, на панелях і на стелі. На склі - маленькі позолочені розетки - декоративні капелюшки так званих «римських» цвяхів, якими через спеціально просвердлені отвори кріпилися пластини.
На білому тлі стін різко виділяються здвоєні лілові тонкі стрункі скляні колонки з бронзовими позолоченими базами і капітелями. Таких колонок подовжених пропорцій тридцять дев'ять, зсередини вони були посріблені, щоб бузкове скло, або «аметистове», як писали в XVIII столітті, переливалося, іскрилося. Таке ж скло було на плафоні, на каміні і на дверях. Скло кріпили дуже обережно, підкладаючи білу фланель, щоб білизна молочного скла стала ще інтенсивніше.
Поверх білих стекол стіни прикрасили дивовижні по тонкощі виконання, найніжніші накладні золочені арабески з бронзи. Особливо вигнуті скла для облицювання падуги і скла для облицювання стін виготовили і відполірували російські майстри на Петербурзькому скляному заводі в Озерка, - він славився відмінною якістю робіт, що вважався одним з кращих в Європі. Скло привозили в Царське Село великими однаковими пластинами і тут вже розрізали за вказівкою Камерона.
Дзеркала і скла для плафонів виготовили на Петербурзької дзеркальної фабриці. На консолі біля дзеркала модель скіпетра, вирізаного зі слонової кістки в 1789 році в Петербурзі.
Опочивальні імператриці прикрашав камін білого мармуру. На каміні емалева мініатюра, що зображує Катерину II, в бронзовій рамці, на якій викарбувані дати найбільш великих подій її царювання. Камін прикрашали годинник, виготовлені в 1792 році в Парижі майстром П.-м. Баранкуром (в даний час знаходяться в зборах музею-заповідника), а стіни - чотири бра золоченої бронзи на дві свічки, виконані у Франції в 1770-х роках (втрачені в роки Великої Вітчизняної війни).
Висока панель, облицьована білим і ліловим склом, служила опорою для колонок, здвоєні колонки чергуються з дзеркалами. Широкий фриз і падугу прикрасили бронзові позолочені гірлянди.
В опочивальні два плафона, великий і малий - над альковом. Плафони теж скляні, облицювання стелі була зроблена з дзеркальних і лілових стекол. Оздоблення і меблі зі скла свідчили про фантазії і надзвичайної сміливості Камерона.
Крім того, він застосував тут, теж вперше в інтер'єрах палацу, найтонші роботи Веджвуда , Які дуже любив, в ту пору вони були характерні для оздоблення англійських палаців. Інтер'єр Опочивальні прикрасили двадцять дев'ять творів Веджвуда. Це надзвичайно цікава колекція. Всі вони з блакитним фоном. На перший погляд це здається дивним, так як Веджвуд виготовляв фаянсовий масу фіолетового кольору, а в опочивальні колони лілові. Але, мабуть, Камерон вибрав диски саме з блакитним фоном. Він поміщає їх на тлі білого скла так, щоб вони краще виділялися, відразу звертали на себе увагу. Сюжети барельєфів різноманітні: на дверима в Срібний кабінет і табакерку - «Аполлон і музи» і «Музи»; над каміном і на протилежній стіні - «Танцюючі менади», в алькові - «Жертвопринесення Бахусу» і «Вакханки».
Шість великих круглих медальйонів, «диски для великого холу», як вони значаться в каталозі Веджвуда, прикрасили стіни Опочивальні над вузькими дзеркалами. Всі вони виконані за моделями англійського скульптора Д. Флаксмана. Одна - «Фаетон» роботи Стуббса - перебувала між вікон.
П'ятнадцять маленьких медальйонів Веджвуда прикрасили камін. В Англії диски зазвичай прикрашали фриз каміна, а Камерон розташував їх «навколо Комельков», отвори вогнища, до того ж на тлі золоченої бронзи. Сюжети у них античні: «Геркулес», «Медея», «Діомед», «Філея соф», «Діана», «Ганімед», «Весталка», «Ескулап», «Музи», «Достаток», «Жертвопринесення», «Той, хто читає філософ».
Всі ці твори Веджвуда були придбані в 1780-1781 роках. У звіті Контори Царського Села повідомляється, що «за баріліеви (барельєфи) з аглицкого порцеляни в смаку антика» заплатили 1760 рублів. Ціни за кожен дісі проставлені окремо. Швидше за все, вони купувалися не відразу. Безсумнівно одне - Камерон вибирав їх сам, а деякі, може бути, замовляв спеціально.
Швидше за все, ці твори купували через англійських купців, які торгували з Росією. Один з них Кannep, в листуванні з Веджвудом згадав замовлення «художника на службі двору», інший, Оксфорд, писав Веджвуд, що він «намагається представити кілька новорімскіх барельєфів в Царському Селі» і сподівається в цьому досягти успіху.
У 1781 році кілька дисків Веджвуда продав в Петербург купець N. Як встановила англійський мистецтвознавець Аліса Келлі, це був Георг Нейнберг з Корнхилл. Нижче вдалося розшукати в реєстрі купця Оксфорда найменування дисків для Опочивальні - «Жертвопринесення Бахусу», «Аполлон і музи» і «Фаетон».
Оздоблення кімнати відрізняється характерною для класичної архітектури симетрією - орнамент, розташування дзеркал та ін. Повторюються в трактуванні протилежних стін. Строгий малюнок плафона повторений в малюнку паркету, набраного з клена, амаранту, червоного дерева і груші.
Опочивальня зовсім невелика, але здавалася дещо більше - дзеркала немов розсовували стіни. Особливо ефектною вона була ввечері, коли запалювали свічки, в люстрах-ліхтариках грали, переливалися кришталеві намиста і гірлянди з кришталевих «слезок».
Сувора симетрія, витонченість, тонкість і вишуканість, кольорове скло і матові барельєфи Веджвуда - ось характерні риси цього дивного інтер'єру Камерона.
Меблі для Опочивальні була виготовлена з дуба і індіанського дерева »з накладками з позолоченою бронзи, мармуру і скла.
На деяких фотографіях інтер'єру , Ми можемо бачити унікальний перламутровий стіл , Що стояв в спальні Катерини:
Унікальний столик, вся поверхня якого облицьована пластинами перламутру , А набір на кришці у вигляді троянди і меандру виконаний з панцира черепахи, повторює європейський тип столу для карткових ігор. Відмінність полягає не тільки в незвичайному для європейських меблів оформленні, що вказує на неординарність вироби, а й в тому, що внутрішня сторона, зазвичай обтягнута сукном і призначена для гри, також повністю покрита перламутром. За цим столом не передбачалося вести карткові ігри.
Це унікальне ювелірний виріб меблевого формату - дорогий подарунок, що призначався монаршої персони. Палацова легенда називаючи цей предмет «старої константинопольської роботою» пояснює його появу в Царському Селі як подарунок Катерині II від турецького султана.
Роза на стільниці - не просто декоративний мотив, а символ, який був зрозумілий і європейцям. Ж. Деліль з своєї знаменитої, багаторазово цитованої вже сучасниками поемі «Сади» писав:
«Кіоски їх (красунь) ваблять, иль гайки спокушають;
Ліс трояндових кущів біля входу в грот зріс;
Скрізь, завжди квіти: схід є царство троянд »
Це унікальне ювелірний виріб меблевого формату - дорогий подарунок, що призначався монаршої персони. Палацова легенда називаючи цей предмет «старої константинопольської роботою» пояснює його появу в Царському Селі як подарунок Катерині II від турецького султани.
Документів про походження перламутрового столика виявити не вдалося, проте відомі свідоцтва про подарунки, які готував російський двір у відповідь на подані дари. Так, в 1792 році придворному художнику Г.Козлову був замовлений малюнок «вишивок для подарунка до Туреччини» і два малюнки пером «для сина турецького султана». Також в переліку значилися малюнок турецької фортеці, три малюнки церкви Св. Софії в Константинополі, 3 кольорових малюнка мечетей турецьких з планами, табакерки з діамантами, золоті годинники та інші ювеліізделія, відправлені в 1780-1790-х роках в Царицин для подарунків.
Д.Григорович, слідуючи традиційній легенді, зазначає столик як «стару константинопольську роботу". (Ц арскосельская меблі і її короновані власники. 1762-1796 ).
Ліжко, яка містилася в глибині кімнати, за дзеркалом, не збереглася - дружина імператора Олександра II, Марія Олександрівна, яка займала в середині XIX в. кімнати Катерини I, парадну опочивальню Катерини II використовувала як вітальню, а свою спальню розмістила в Вбиральні Катерини, декорованого мальовничими медальйонами.
1782. Решітка до міжвіконний дзеркала. Росія. Санкт-Петербург. За малюнком Г. І. Козлова. Майстер Роман Гнидин, майстри Тульського рушничного заводу. Сталь, бронза; кування, полірування, синій лак (під воронение), лиття, карбування, золочення. 90 х 163 х 31. Детальніше
Грати апартаментів Катерини II більш суворі, ніж в апартаментах Павла Петровича: гладкі стійки вгорі прикрашені акантом, а в нижній частині - розетками та Жемчужников.
На жаль, за винятком кількох фрагментів обробки, від інтер'єру нічого не збереглося. Фашисти розбили і розграбували опочивальні. Нині вона не існує.
джерела:
- Фомін Н. Дитяче Село. Л., 1936.
- Катерининський палац-музей і парк в місті Пушкіні. Л., 1940.
- Архітектори Царського Села. Від Растреллі до Данини / Альбом, під ред. І. Ботте. - СПб .: Аврора, 2010. - 303 с.
- Козьмян Г.К. Чарлз Камерон. Л., 1987.
- Царське Село - улюбленець двох століть. Каталог виставки. / Под ред. І.К. Ботте. Спб., 2004.
- Альбом "Художня бронза. Царскосельское збори" / Упоряд. Т. Серпінская.- СПб, Изд-во "Аврора" 2009
- Фото з фондів ГМЗ Царське Село
У Вас залишилися питання? Або з'явився коментар чи уточнення до даної статті? Напишіть їх в коментарі під статтею - ми відповімо Вам протягом доби!
Або з'явився коментар чи уточнення до даної статті?