Вимоги Правил протипожежного режиму при організації та проведенні заходів з масовим перебуванням людей
з пожежної безпеки
Батьки повинні пам'ятати, що дітей приваблює вогонь, але їх природний пізнавальний інтерес повинен бути спрямований в потрібне русло. А це означає, що з самого раннього віку діти повинні знати правила поводження з вогнем.
Від 3-х до 5-ти років
Це вік активних питань і самостійного пошуку відповідей.
Досвід багатьох поколінь батьків підказує: якщо діти притихли, значить, зайняті чимось ризикованим. Діти цього віку вже розуміють силу і наслідки заборони - якщо така робота велася послідовно в ранньому дитинстві.
На питання треба відповідати. Причому по можливості чесно і повноцінно. Діти дошкільного віку, задаючи питання, схильні добиватися інформації ще і ще нескінченними «чому». Особливість пожежної профілактики в даному віці - якщо не дати роз'яснення, то дитина спробує знайти відповідь сам. Ви впевнені, що він зробить це безпечно?
У дошкільнят почуття небезпеки своєрідно. Недолік соціального досвіду може робити їх зовсім «безстрашними» - вони можуть включити плиту, інші електроприлади і побутові газові агрегати, зайти в гараж і сарай. Все це тільки тому, що не мають уявлень про наслідки. Страх прийде вже в середині небезпечного «пригоди», коли з'являться вже знайомі об'єкти страху: темрява, вогонь.
При цьому треба добре розуміти, що, за твердженням психологів, дитячі страхи формуються до 5-ти років. Тому робота з пожежної профілактики повинна носити позитивний характер, а не залякувати дитини страшними наслідками.
Дитина повинна засвоїти, що для того, щоб було добре (не було пожежі) треба робити так і ось так. А якщо не зробити правильно, буде пожежа.
Для даного віку існує достатній пласт класичної протипожежної дитячої літератури: С. Маршак, Б. Житков, Л. Толстой, С. Михалков. Деякі твори, як «Пожежа», «Котячий будинок» і «Розповідь про невідомого героя» С. Маршака, цілком присвячені даній проблемі, в них у доступній формі не тільки розповідають дитині про наслідки пожежі, а й вчать правильній поведінці в даній ситуації.
Читання таких творів обов'язково повинно супроводжуватися бесідою. У бесіді треба постаратися зняти всі побічні ефекти, небажані фантазії, які у деяких надмірно вразливих дітей можуть виникнути. Уважний батько відразу помітить замислений погляд дитини і сам постарається викликати його на відверту розмову. Не повинно залишитися жодного питання без відповіді.
Для дошкільного віку провідною діяльністю є гра. Тому можна спробувати в ігровій формі з'ясувати ставлення дитини до прослуханого вірша, казці: розіграти сюжет з ляльками та іншими іграшками.
Сюжетно-рольові ігри, в які грають дошкільнята, після прочитання творів про пожежу або при реальному зіткненні з пожежею (бачив на вулиці, бачив по телевізору, чув уривок розмови дорослих), можуть стихійно включати в себе пожежну тематику. Необхідно тактовно і грамотно втрутитися з тим, щоб направити хід сюжету, а з ним і емоції дитини в правильному напрямку.
Чи можуть діти самі дзвонити в Пожежну охорону? Так. Диспетчери Єдиної чергової диспетчерської служби навчені спілкуванню з дітьми, в тому числі розрізняти по дитячому голосу, помилковий виклик або за спиною дитини реальна біда. Тому в ігри треба вводити сюжети з викликом пожежних, вчити дитину правильному алгоритму виклику Пожежної охорони: назвати адресу, що горить, ви вводите ваше ім'я і прізвище, прізвище та ім'я батьків.
Діти 3-5-ти років повинні знати:
- вогонь небезпечний: він може стати початком пожежі і заподіяти опік;
- існує ряд предметів (сірники, побутова хімія, плита ...), які діти не повинні чіпати;
- необережне поводження з вогнем викликає пожежа;
- про ознаки пожежі треба повідомляти дорослим;
- пожежа знищує житло, речі ( «Котячий будинок»);
- пожежа небезпечний для життя і здоров'я
- пожежні - відважні і сильні борці з вогнем;
- пожежних викликають по телефону 01, балуватися цим номером можна.
6-7 років, підготовчий до школи вік
Це вік активного пізнання світу, причому в основному - руками і ногами. З'являється інтерес до усвідомленого перегляду телепередач, і не завжди адресованих цього віку. Найчастіше дітям цього віку дають дивитися телевізор не в присутності дорослих, і дитина може побачити лякають сцени пожежі, загибелі на пожежі. Це не сприяє формуванню безпечної поведінки. Такі сцени осідають в пам'яті як несвідомо-лякають.
У цьому віці спілкування з книгою набуває активний характер - дитина не тільки слухає, як йому читають, а й намагається читати сам, оцінює ілюстрації. Культура сімейного читання адресована багато в чому саме «Після підготовчої групи»: у них вже значно розвинений словниковий запас, вони здатні оперувати поняттями, робити висновки. Вони люблять обговорювати прочитане. У шестирічок з'являється інтерес до колективної та змагальної діяльності - їм подобається розгадувати ребуси, шаради разом з батьками, обігравати їх.
Це можна використовувати і в пожежній профілактиці: існують тематичні настільно-друковані ігри, книжки-іграшки із завданнями.
У 6-7-річному віці ми даємо доступну інформацію, вчимо правильним діям.
Дитина повинна знати
- пожежних викликають по телефону, і знати особливості свого телефону;
- треба назвати свою адресу, що горить, прізвище, ім'я та пояснити диспетчеру, чому саме він змушений дзвонити до Служби порятунку і де знаходяться батьки;
- не можна дзвонити з жартами і просто «для інтересу» в пожежну охорону, тому що це може завадити отримати допомогу людям, дійсно її потребують;
- побутовий газ вибухових і отруйний, тому користуватися ним можуть тільки дорослі;
- ознаками пожежі є вогонь, дим і запах диму. Про них треба обов'язково і терміново повідомити дорослим;
- не можна брати речі, прилади дорослих для гри - не вміючи їх використовувати правильно, можна влаштувати пожежу.
Під час прогулянок діти можуть бачити на вулиці пожежну машину. Якщо в молодшому віці ми просто констатували сам факт: «Це пожежна машина, вона поспішає на пожежу», то зараз особливо з хлопчиком, розмова може бути набагато докладніше - від марки машини до її призначення (автоцистерна, автодрабина). Обов'язково треба розповісти дитині, що пожежники - люди не тільки відважні й умілі, але і що вони повинні багато знати. Постарайтеся включити образ пожежного в систему позитивних цінностей дитини - «з кого брати приклад».
Численні сумні випадки з підпалом штор, ігр в полярників з розведенням багаття на підлозі і пристроєм «каміна в замку» в ящику комода - це «творчий почерк» підготовчого до школи віку.
Дітей в цьому віці досить часто залишають будинки на нетривалий час. У зв'язку з цим виникає необхідність навчити дитину при необхідності викликати пожежних як з домашнього телефону, так і з мобільного, якими в цьому віці вже починають користуватися - спеціальні дитячі модифікації забезпечені кнопками виклику екстрених служб.
У нашому дитячому садку ведеться постійна і планомірна робота щодо профілактики пожежної безпеки серед дошкільнят. Щороку проводяться Місячник безпеки, Місячник пожежної безпеки «Діти проти вогненних забав». Наші педагоги планують і регулярно проводять заняття з ОБЖ «Сірники дітям не іграшка», «Правила поведінки в лісі», «Для чого потрібен вогнегасник» і бесіди з дітьми по даній тематиці, проводяться виставки дитячих малюнків на теми «Увага: електопрібори!», «Пожежні поспішають на допомогу», «тили-бом, тілі-бом загорівся котячий будинок» за враженнями дітей від прочитаних художніх творів.
У Важа батьки! Тільки спільна робота дитячого садка і сім'ї допоможе уникнути пожежі, в якому можуть постраждати діти!
Ви впевнені, що він зробить це безпечно?Чи можуть діти самі дзвонити в Пожежну охорону?