Вишивка закарпатських майстринь - унікальна, проте, на жаль, не дуже популярна
Закарпатська сорочка є досить рідкісною, пише Depo.Закарпатье . Справа в тому, що сорочки, які купують самі ж закарпатці, дублюються і в Києві, і в Дніпропетровську, тому що все виробляються на Львівщині, - кажуть фахівці. А ось автентична закарпатська - унікальна і рідкісна.
Вишивка на Закарпатті має багату історію і різнокольоровими елементами. Тільки в фондовій колекції обласного музею народної архітектури та побуту налічується більше шести тисяч примірників одягу і одежної вишивки.
Спочатку на Закарпатті вишивали в основному серветки і скатертини. Згодом почала набирати обертів і вишивка одягу. Закарпатська вишивка дуже різноманітна і густа - традиційними в ній були більш десятка кольорів. Ледь не кожне село тут мало свою "улюблену" гаму: від чорно-фіолетовою і вишневої до зелено-блакитний. Якщо червоний поєднувався з чорним - при цьому один колір обов'язково виділявся. Найбільш поширені техніки: низинка, кучерявий стібок, пряма і коса гладь. Основні фігури - ромб, який прикрашався іншими елементами - і так звані каракулі (зигзаг). Найдавніша закарпатська вишивка - це геометричні форми, а вже в ХХ столітті а неї проникають рослинні мотиви.
Сьогодні традиції вишивки на Закарпатті найбільше збереглися в Рахівському районі, де більшість населення становлять гуцули. Тут вишивка ще й зараз є невід'ємним елементом побуту кожної родини. Напевно, це єдиний закарпатський регіон, в якому ще до сих пір носять вишитий народний костюм. Одягають його на свята і по неділях до церкви. Вишивка на Рахівщині відрізняється орнаментом, що складається з геометричних фігур різної складності. В їх основі, як правило, знаходиться ромб або полуромб.
На Берегівщині, яку населяють переважно етнічні угорці, в повному обсязі використовуються традиційні угорські орнаменти і колірні поєднання - бордового, червоного, темно-синього кольорів на білому тлі, рідше - жовтого з чорним і фіолетового. Типовим для Берегівського району є рослинний орнамент.
На Закарпатті зустрічаються як рослинні, так і геометричні орнаменти. Також можна побачити геометричні орнаменти або власне "Мінти" (від угор. Minta - зразок, приклад) з вкрапленням рослинних елементів. Мінто називають орнамент не тільки на Закарпатті, але й на Ужгородщині, Берегівщині та в інших куточках, в яких проживають етнічні угорці.
Вишивка Ужгородського району, і, врешті-решт, Перечинського, і частини Великоберезнянського зазнала впливу угорських і словацьких мотивів, особливо, що стосується кольорової палітри. Для угорської вишивки з цієї території типовим є поєднання червоно-жовтих, червоно-чорних, рожевих і зелених кольорів.
Для словацької вишивки характерні монохромні чорні, червоні, темно-сині, голубі орнаменти і поєднання червоного з синім, червоного з чорним, червоного з зеленим, жовтого з зеленим, рідше жовтого з оранжевим або фіолетовим.
Щоб відродити на Закарпатті народні вишивальні традиції, на основі фондової колекції обласного музею свого часу ініціювали своєрідне "рух": організовано навчання, під час якого можна дізнатися про закарпатську вишивці і "зібрати" собі сорочку так, як це робили предки. Тоді ініціатори справедливо зазначали, що краще одягнути сорочку, яку ти вишив своїми руками, що володіє доброю енергетикою.
Майстриня, яка проводила заняття, Тетяна Когутич свого часу жила в Києві і зазначила, що автентичні речі в столиці зараз є модними, але жодного разу не бачила там народний стрій із Закарпаття.
Вишивка вже стала певним брендом. Популярним і, певною мірою, "попсовим". Однак безумовно - дуже красивим. Щоб не бути такими "як всі" в вишитому русі, сьогодні є все необхідне: навчитися вишивати, дізнатися про особливості барвистою одягу предків і замовити у майстринь, досліджувати неймовірні символи і значення малюнків. Все це дозволяє створити сорочку, яка, крім національної ідентифікації, буде нести ще й свою, особисту, ідентичність.