Збій лоб насуплений скоріше розгладь,
І не кидай на чоловіка гнівних поглядів ... Гнів псує красу ...
У. Шекспір. «Приборкання норовливої» (пров. М. Кузміна)
Кажуть, особа - дзеркало душі. Боже мій, які ж тоді чорні душі повинні бути у москвичів: варто пройти зараз по московських вулицях або постояти в черзі, щоб надивитися на насуплені лоби, зло скривив губи, колючі погляди ... Ні, я все-таки не вірю, що ці особи відображають душу мого рідного міста, - скоріше, на них написані всі стреси, які ми зараз переживаємо, і невміння впоратися з напругою. А між тим знамените американське «Smile!» ( «Посміхайся!»), Яке в Нью-Йорку попадається на кожному кроці, - це не просто гасло типу «Народ і партія єдині», немає, це заклик, який дійсно допомагає відчувати себе краще і суспільству в цілому, і кожного індивіда окремо. Тому що людина усміхнений не агресивний, з ним приємно мати справу і спілкуватися, а головне, коли людина посміхається, йому дійсно легше і жити, і працювати.
Коли людина посміхається природно і від щирого серця, у нього розслаблені всі м'язи обличчя і вільно, без жодної напруги включаються в роботу тільки ті мімічні м'язи, які беруть участь в усмішці, - в основному це м'язи сміху, розташовані під
шкірою щік, тоді посміхається все обличчя, розслаблені, як би розпущене губи, очі, так що біля очей збираються зморшки - єдині зморшки, які мають право на існування. Якщо ж внутрішнє напруження дуже велике і ми знаходимося в стані постійного стресу, то це в першу чергу відбивається на обличчі. Мімічно ,, м'язи заковували, іноді ми при цьому відчуваємо особа як майже нерухому маску.
Трохи теорії, вірніше - психофізіології. У рухово-чутливої корі великих півкуль мозку різні м'язи нашого тіла представлені пропорційно не їхня масі і поверхні, а фізіологічної ролі. У нашому внутрішньому дзеркалі ми бачимо себе як досить страшних «Гомункулюс» з величезними головами, видатними лицьовими частинами і гігантськими китицями на дуже слабкому і маленькому тілі. Саме тому скутість особи дає такий же «м'язовий шум», як і затиснуті м'язи всього іншого тіла Стреси заковують наші м'язи, і розслабити їх - значить багато в чому поліпшити своє самопочуття і стан, при цьому вміння розкріпачити м'язи обличчя настільки ж важливо, як і звільнити інші м'язи тіла
При неврозі обов'язково з'являється зайва напруга в особі, а при глибокій депресії особа перетворюється в нерухому, найчастіше сповнене страждань маску, на якій вже не можуть відображатися ніякі почуття (спазмовані мімічні м'язи не в змозі виконувати свою роботу, хоча людина це не завжди відчуває). Така маска ще більше відгороджує людину від оточуючих, ускладнює спілкування і погіршує ситуацію. Навчання розслабленню м'язів обличчя облітає стан людини і сприяє одужанню.
У різних людей при напрузі і переживань різних негативних емоцій нерівномірно заковували окремі частини обличчя. Якщо сильна напруга концентрується в губах в їх кругових м'язах, то губи здаються надмірно тонкими, а особа часто справляє враження злого. Згадаймо, баба-яга на мітлі або просто відьма, так само як і сусідка на недоброї пам'яті комунальній кухні, вceгда нам представляються з тонкими, в ниточку, іноді навіть злегка закушені губами. Злість, агресивність дійсно відкладаються, відображаються в нижній частині обличчя, а постійно відчуваємо злість обов'язково спотворюючи т жінку. Але, на жаль, такий же ефект може надавати і постійне нервове напруження, і скільки жінок безвинно страждають, не розуміючи, що саме відштовхує від них шанувальників!
Посміхатися такими напруженими губами важко, посмішка часто виробляє впечатле ня нещирою, фальшивою, а якщо губи до того ж несиметрично викривляються - то і просто уїдливою.
Люди несвідомо оцінюють іншу людину по виразу обличчя. Якщо будь-якого з нас попросити вибрати самі симпатичні обличчя з набору фотопортретів то зазвичай вибираються аж ніяк не найгарніші особи, а ті, де губи розслаблені і їх куточки трохи підняті, так що через мить людина може посміхнутися, але це ще не видно неозброєним поглядом, а сприймається лише на несвідомому рівні ... А самі відразливі особи - це ті, на яких написані зарозумілість і презирство.
Отже, нас сприймають по виразу обличчя, при цьому, якщо м'язи його не напружені і губи готові до усмішці, нас потенційно зараховують в симпатичні і доброзичливі партнери. Якщо у людини постійно таке доброзичливе вираз обличчя, то у нього дуже багато переваг, причому необов'язково прагматичного характеру. Звичайно, від цього виграють ділові люди, яким легше встановити контакти, молоді і не дуже молоді жінки, з якими набагато легше познайомитися і встановити довірчі відносини, ніж з замкнутими і «злими». Але в першу чергу виграє сам по собі власник такого вільного, розкутого особи: розслаблення м'язів обличчя знімає нервову напругу, а посмішка за механізмами зворотного зв'язку з центральною нервовою системою покращує настрій. Ви зі мною не згодні? Ви посміхнулися, а у вас не те що настрій не поліпшився, а, навпаки, ще гірше стало на душі? Що ж, всьому треба вчитися, і цьому теж.
У наш раціональний століття досить важко зрозуміти, для чого ж потрібні емоції. Ми не будемо заглиблюватися в теоретичні хащі, згадаємо тільки один факт: виникла на зорі XX століття теорія емоцій Джеймса-Ланге стверджувала, що нам погано, тому що ми плачемо, і добре, тому що сміємося. Все навпаки? Причина помінялася місцями зі слідством? Що ж, давайте спробуємо поміняти їх в собі, якщо хочемо частіше бути в гарному настрої. Тим більше у нас є хороший приклад перед очима - це актори.
В основі акторської майстерності лежить вміння в будь-який заданий момент часу подати нам те чи інше переживання. Давайте згадаємо чудову актрису Маргариту Терехова в старому науково-популярному фільмі «Сім кроків за горизонт»: на прохання ведучого артистка на наших очах починає заразливо сміятися і тут же, буквально через кілька секунд, переходить до гірких сліз ... Може бути, актори тільки копіюють зовнішні ознаки емоцій, всередині залишаючись спокійно холодними? Є й такі, з блиском опанували технікою, як дуже вправні ремісники, але не вони визначають загальну картину. У той час як учні театральних вузів ще тільки зовні копіюють вираз обличчя, відповідне тій чи іншій емоції, актори кращих московських театрів не тільки представляють радість або смуток, а й дійсно відчувають ці почуття, як би живуть ними, і про це свідчать об'єктивні показники їх організму (ці дослідження були проведені в лабораторії П.В. Симонова, нині академіка).
Отже, займемося нашої мімікою. Спочатку давайте розберемося, які мімічні особливості саме вашого обличчя. Рухлива чи ваша міміка? Чи швидко на вашому обличчі емоції змінюють одна одну або, навпаки, емоції «застряють» і особа довго зберігає одне і те ж вираз? Чи видасть ваше обличчя ваші почуття або успішно допомагає приховувати їх? Пам'ятайте, що ключ до чарівності людини і чарівності жінки дуже часто ховається в міміці. Класично правильна фізіономія, застигла як лик античної статуї, буває відверто нудною, в той час як миттєві зміни виразу, живий блиск очей і нюанси переживань, що відбиваються в міміці, надають навіть самому негарному особі щось зачаровує. А крім того, жива міміка дуже полегшує спілкування - ми мимоволі відчуваємо довіру до співрозмовника, якщо по виразу його обличчя видно, що наші слова знаходять відгук і що наші емоції викликають у нього відповідні сплески почуттів.
Підійдіть до дзеркала і уважно розгляньте своє обличчя. Перевірте, які м'язи у вас затиснуті У деяких людей при стресі напружується лоб, шкіра на ньому натягується як пергамент, у інших як би «заковували» щелепи, у третіх від напруги найбільше страждають м'язи губ. Помасажуйте затиснуті м'язи і постарайтеся їх розслабити. Мімічні м'язи відчути важче, ніж м'язи тіла, через їх будови, тому доведеться трохи попрацювати.
Якщо у вас затиснутий лоб, то спохмурнійте сильніше, щоб поперечна зморшка між брів була ще виразніше, а потім - розслабте лоб так, щоб на ньому не залишилося ні зморшки, брови як би самі розходяться в сторони, а над ними з'являється приємне відчуття м'якості і тепла. Напружуйте м'язи на вдиху, затримайте дихання на мить на висоті вдиху, щоб відчути напругу, а розслаблення йде на видиху (зв'язок напруги і розслаблення з диханням - загальне правило). Точно так само можна пропрацювати розслаблення всіх мімічних м'язів, особливо тих, які у вас затиснуті. Ці вправи для особи називаються масками, а та маска, яку я тільки що описала, - міський гніву. Ось ще одна вправа для чола - маска подиву. На вдиху ми сильно-сильно дивуємося, броні при цьому піднімаються вгору, на лобі з'являються зморшки, очі злегка закочуються;
на мить фіксуємо цю маску, а на видиху - лоб повністю розгладжується.
Білі хочете можете позайматися зі своїм обличчям, тільки пам'ятайте, що ваша основна мета - розслаблення, а не напруга і саме на ньому треба фіксувати увагу. І не бійтеся, що від цих «гримас» можуть залишатися зайві зморшки: в старому польському керівництві по косметиці одна з моїх учениць початку такі ж вправи. Це як би гімнастика для м'язів обличчя: відновлюється пружність підшкірної мускулатури, зростає еластичність самої шкіри, розгладжуються зморшки. Особливо якщо робити ці маски, попередньо завдавши на обличчя живильний крем.
Ну що ж, якщо це вас захопило, підемо далі, зверху вниз. Розслаблені повіки ... Це дуже просто: на вдиху зажмурте повіки (тільки не перестарайтеся, щоб не потекла сльози), на видиху - м'які повіки м'яко і приємно лежать на очах. Якщо ви хочете швидше заснути, то в століттях до приємної м'якості приєднуються ще тепло і тяжкість. Якщо ви дійсно навчитеся розслаблювати повіки, то назавжди позбавитеся від тиків і посмикувань. До того ж крім століття при цій вправі відпочивають кругові м'язи очей, так що воно рекомендується і тим, хто носить окуляри.
Тепер вправа для м'язів щік і губ: на вдиху надути щоки і витягнути губи в трубочку, як це роблять сурмачі; на видиху (через рот) - щоки м'які, розслаблені (уявіть собі забавного бульдожка з відвислими щоками, але не бійтеся, занадто на нього схожим ви не будете), а губи як би розкриваються, як бутон (маска поцілунку - ну справді, який поцілунок з напруженими губами?).
Мова не відноситься до мімічних м'язів, але на ньому так багато смакових сосочків, що у нашого «Гомункулюс» з чутливо-рухового відділу кори він не поміщається в роті. Тому давайте розслабимо його теж. Для цього кінчик язика притискається до задньої стінки верхніх зубів в положенні «Т» або «Д», напруга фіксується, а при розслабленні мову вільно опускається, кінчик може навіть злегка вібрувати Постарайтеся поєднати цю маску з диханням, причому видих - через рот.
Жувальні м'язи складають чималу частину мускулатури особи, хоча вони і зменшувалися в обсязі в процесі еволюції. Давайте уявимо собі супермена з американського бойовика - зуби міцно стиснуті, нижня щелепа виставлена трохи вперед на вилицях грають жовна (маска рішучості, чи не так?) А на видиху - жувальні м'язи розслаблені, рот напіввідкритий, як ніби ми вимовляємо фонему «И» ( супермен перетвориться на звичайну людину, ковбой впав з коня).
А тепер - вправа для всіх м'язів обличчя відразу. Маска буркухи: уявіть, що у вашій чистій кухні на стіні з'явився тарган або вам в супі попався розварений цибулю який ви терпіти не можете. Ваш ніс негайно зморщується, все обличчя повзе в зморшках до носа: «Фе!» А тепер тарган пробіг, цибулю з'їдений або виплюнуть, і по обличчю розливається спокійне і гладке блаженство.
Або ще одна вправа. Згадайте дитячу гру в коробок - візьміть порожній сірникову коробку і надіньте його на ніс. А тепер спробуйте зняти його, чи не трясучи головою і не пускаючи в хід руки, а тільки за допомогою м'язів обличчя!
Коли особа вільно, ми відчуваємо абсолютно гладкий лоб без жодної зморшки, м'які повіки прагнуть опуститися на очі, несфокусованого погляд трохи опущений, м'які щоки як би трохи відвисає, губи розпущені і напіврозкриті, рот злегка відкритий, відчувається легка приємна тяжкість підборіддя. Таке розслаблене обличчя допомагає заспокоїтися при хвилюванні і швидше заснути, якщо ви робите маски перед сном. І, головне, на це розкута особа ми можемо «надягати» будь-який вираз, яке нам потрібно в даний момент, чи має воно відображати справжні наші почуття або приховувати їх, і воно буде сидіти на ньому як добре підігнане плаття. Тому перед важливою зустріччю має сенс поглянути в дзеркало не тільки для того, щоб поєднувати макіяж або поправити зачіску, але і щоб розгладити особа і «надіти» на нього потрібне нам вираз: наприклад захоплення чи радість перед побаченням з коханим або ділову зосередженість перед тим, як стати перед ясні очі шефа.
І ніколи не забувайте про висловлення вашого обличчя, коли на вас ніхто не дивиться, - воно повинно відображати добру половину вашого істоти, а це дається тільки постійним тренуванням. Якщо вже нам судилося час від часу надягати маску, то нехай вона буде залучати людей, а не відштовхувати їх. Вивчіть своє обличчя гарненько - не буває воно зарозумілим, не випромінює чи презирство до всього світу? Іди просто злим? Чи не говорили вам що-небудь в цьому роді родичі або знайомі? Прислухайтеся до них і до того, що вам скаже дзеркало. І відпрацюйте ті виразу обличчя, які вам допоможуть у житті: доброзичливе увагу, ласкаву усмішку, щиру радість особливою обережністю слідкуйте за виразом очей - воно не повинно суперечити тому, що говорить нижня частина обличчя. До речі, яке ж вираз найбільше відповідає вашій внутрішньої суті і яке вам йде найбільше? Частіше дивитесь у дзеркало!
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.
А тепер подумайте, що у вас вийшло: справжня усмішка, уїдлива усмішка або сумна посмішка, коли рот посміхається, а очі плачуть?Ви зі мною не згодні?
Ви посміхнулися, а у вас не те що настрій не поліпшився, а, навпаки, ще гірше стало на душі?
Все навпаки?
Причина помінялася місцями зі слідством?
Може бути, актори тільки копіюють зовнішні ознаки емоцій, всередині залишаючись спокійно холодними?
Рухлива чи ваша міміка?
Чи швидко на вашому обличчі емоції змінюють одна одну або, навпаки, емоції «застряють» і особа довго зберігає одне і те ж вираз?
Чи видасть ваше обличчя ваші почуття або успішно допомагає приховувати їх?
Маска поцілунку - ну справді, який поцілунок з напруженими губами?