Мислення - це процес пізнання зв'язків і відносин між предметами і явищами навколишнього світу. Саме мислення дозволяє аналізувати, знаходити логічні зв'язки, систематизувати і обробляти інформацію, що надходить від органів чуття. Саме мислення дозволяє людині більш-менш вдало справлятися зі всілякими завданнями, що постають на його життєвому шляху. І саме розвитку мислення в своєму малюку велика частина батьків надає величезного значення.
Розвиток мислення у дитини відбувається безперервно, поволі (далеко не завжди помітно для дорослих) і має свої закономірності і етапи, які необхідно враховувати, займаючись з дитиною . Розвиток дитячого мислення можна уявити як будівництво будинку, де кожний наступний поверх будується на основі попереднього. Чим міцніше був збудований попередній поверх, тим легше спорудити новий, тим міцніше буде весь будинок.
Тобто пізнання навколишнього світу відбувається в процесі реальних маніпуляцій з іграшками і предметами (дитина раннього віку буквально «думає руками»).
Під час своїх, здавалося б, нескладних дій з предметами малюк стикається з безліччю проблем і вчиться їх вирішувати. м'ячик закотився під ліжко, а назад чомусь не викочується ?! Як його дістати? А дерев'яні блоки від конструктора ніяк «не хочуть» ховатися в пластмасовому відерці. А що вийде, якщо їх розгорнути іншим боком? Так методом проб і помилок йде розвиток практичного мислення.
Маленькі діти думають тільки про те, що вони роблять саме зараз і не замислюються про те, що було раніше або буде потім. Малюки можуть планувати лише найближчі кроки.
Далі, ближче до трьох-чотирьох років, з'являється наочно-образне мислення. Дитина не тільки мислить образами, а й починає створювати їх в своєму уяві . Так він може грати і без іграшок: зробити вигляд, ніби їсть з уявної тарілки уявної ложкою або представити паличку - літаком . У цьому віці малюк легко уявляє собі те, про що дорослий розповідає йому в казці , Чи йде мова про реалії з існуючого світу (козленочек, дід та баба, будиночок) або про вигаданих персонажів або предметах (Змій Горинич, килим-літак, що говорить вовк).
І нарешті, ближче до школі , Розвиток мислення переходить на наступний щабель, воно стає словесно-логічним. Поступово дитина від конкретних образів переходить до більш загальним (абстрактним) поняттям і міркувань. Дитина 7 - 8 років здатний відволіктися від конкретного образу і виділити основні поняття.
Оволодіння рідною мовою (розуміння і говоріння) найтіснішим чином пов'язано з розвитком мислення дитини. Малюк 2-3 років може зрозуміти не тільки те, що знаходить міцну опору в його особистому практичному досвіді, а й в змозі уявити собі те, що описується знайомими йому словами і ніколи не мало місця в його безпосередньому досвіді. (Малюки цього віку вже здатні слухати і розуміти казки з простим сюжетом). Однак, розуміння словесних вказівок, описів, пояснень, що даються дорослими, дається дитині з деякими труднощами.
Розвивати мислення дитини раннього віку слід на основі спільної предметно-практичної та ігрової діяльності.
Загальні рекомендації для розвитку мислення дітей 2-3 років
• Розвиток дитини ефективно тільки на тлі невимушеній і комфортною психоемоційної обстановки.
• Створіть дитині вдома розвиваюче середовище, яка дозволить вільно, різноманітно і змістовно досліджувати навколишній світ, маніпулюючи різними предметами.
• ігри повинні приносити малюкові радість, тоді у дитини буде зберігатися інтерес до пізнання навколишньої дійсності. Ні в якому разі не примушуйте малюка до гри!
• Всі завдання повинні бути наочними і носити характер захоплюючої гри. Не забувайте старе правило: від простого - до складного, від добре знайомого - до нового.
• Малюк пізнає світ через діяльність - пропонуйте йому допомагати вам в побутових справах: мити посуд, витирати пил, розвішувати білизну, підмітати. Звертайте його увагу на різні процеси, причинно-наслідкові зв'язки і властивості предметів: повісили мокру білизну, а тепер воно висохло, від мокрих черевиків залишилися сліди на підлозі, сухий пісок добре сиплеться, а мокрий - погано.
• Для розуміння властивостей і взаємозв'язку речей, малюкові корисно возитися з крупами, клаптиками, піском, водою, паличками, снігом.
• Якщо дитина не справляється із завданням, виконайте його разом або перемкніть увагу малюка на більш просте завдання. Прийде час, і дитина обов'язково здолає той, хто все, з чим він не міг впоратися на цьому етапі!
• Для розвитку мислення пропонуйте дитині робити аплікації , складати пазли і мозаїку , Робити споруди з конструктора , Малювати, ліпити, грайте з ним в сюжетно-рольові ігри.
• Для оптимальної роботи мозку важливо підтримувати стабільний рівень цукру в крові. Тому годувати малюка треба потроху, але часто.
• Для мозку і його кровопостачання необхідні корисні речовини і вітаміни, які містяться в овочах, фруктах, цільнозернових продуктах, горіхах, сирі, рибі, бобових, гречаній крупі.
• Активна робота мозку вимагає, щоб надходить в мозок кров містила необхідну кількість кисню, не забувайте провітрювати кімнату, де грає або займається дитина, і побільше гуляйте з ним на свіжому повітрі.
• Для кровопостачання мозку важливі фізичні вправи . Обов'язково чергуйте пасивні і активні заняття.
Показники розвитку мислення у дітей у віці 2 - 3 років
2 роки - 2 роки 6 місяців
• групуються предмети за кольором, формою або розміром.
• Відбувається переломний період у розвитку мови:
- з'являються питання: "Де?", "Чому?", "Куди?";
- словами починає заздалегідь намічати свої дії, наміри.
• Експериментує в грі, не боїться діяти шляхом проб і помилок, розуміє помилки.
2 роки 6 місяців - 3 роки
• Збирає картинку з двох - чотирьох частин.
�� З'являються питання: "Навіщо?", "Коли?"
• Виявляє самостійність у виконанні дидактичних завдань.
• Маючи перед очима зразок, може викласти подібну нескладну фігуру з рахункових паличок.
• Вкладає в потрібні комірки фігури-вкладиші на дошці «Сегена».
• Повторює споруду з 2-3-х деталей різної форми, виконану дорослим.
• Орієнтуючись на розмір, намагається будувати вертикальні моделі.
• За допомогою дорослого може вкласти чотири матрьошки одна в іншу.
• Збирає пірамідку з урахуванням розміру кілець.
Автор: Дар'я Колдина
Матеріал до заняття:
Як його дістати?А що вийде, якщо їх розгорнути іншим боком?
Чому?
Куди?
? З'являються питання: "Навіщо?
Коли?