ДАБК
ДАБК (Dabke; від «ДАБК» - тупання ніг) - стиль танцю, що виконується на узбережжі Середземного моря. ДАБК здійсняться в Лівані, Сирії, Афганістані, Туреччині, Іраку, Курдистану і інших країнах. Існують танці, схожі з ДАБК, реклама, яка народами Греції, Кавказу та Балканського півострова. У Єгипті теж виконують ДАБК, але в якості шоу або бедуїнського варіанту.
Традиційно ДАБК виконувалися на святах, а також при найважливіші події життя: весілля, народження дітей, проводи на війну і зустріч після неї. Ліванська ДАБК вважається найвідомішою в світі. Поговоримо про ліванської дабке.
ДАБК - той вид танцю арабського світу, який має кілька місць походження і всюди танцюється по різному.
Основні ритми ДАБК звучать так "так-дум-дум-дум-так" або "так-дум-так-дум-так"
З'являється старий, у якого в руках дарбука , І кілька чоловіків з різними флейтами . Починає грати музика. Тут же підскакують кілька чоловіків і жінок, беруться за руки, і починають танцювати, інші ляскають в такт танцюючим. До них приєднується жінка з глечиком на голові, конкуруючи з ними. Потім з'являються і чоловіки з мечами, імітуючи в танці бій. Періодично в центр з лінійки виходить танцюючий, щоб показати, наскільки він вправний у цьому танці. Все це - святкування сезону врожаю виноградної лози, який проходить в ліванському селі і по сей день.
Є кілька історій про походження ДАБК. Найпоширеніша з них. Раніше ліванці покривали дахи своїх будинків гілками дерев, перемішані з соломою і брудом. Якщо все це погано утрамбувати, взимку, в сезон дощів могли утворитися тріщини, і бруд починала стікати в будинок. Господар будинку скликав родичів і друзів, для того щоб вони допомогли зробити дах. Вони бралися за руки, формували лінію і топтали ногами всю цю суміш, йдучи по даху. Для більш ритмічних рухів, ну і взагалі щоб процес проходив більш веселіше, ввели музику і спів. Дарбука і міжьуіз (флейта) стали основними інструментами для ДАБК.
Інша історія походження цього танцю, розповідає, що під час правління Османської імперії на території Лівану, жителі в знак протесту, виходили на дороги і топтали їх, щоб зруйнувати, тим самим, перешкодивши турецьким солдатам дістатися до їх притулків.
Ще не менше цікава історія. Ліванські фермери підскакували і топтали землю, для того щоб зробити її більш родючою.
Також є кілька теорій про те, що на походження ДАБК вплинула турецька культура, на яку в свою чергу вплинула циганська. На доказ того наводять приклад однакових пісень. Арабська «Ala Ain Moulayiteen», має турецька циганський аналог «Shashkin».
Це також танець солідарності і спосіб висловити націоналізм. Лідер ДАБК повинен бути схожим на дерево. Гордий, з руками в повітрі, що характеризують зброю, і ногами які топчуть землю, так підкреслюючи свій зв'язок з нею. Значення ДАБК на арабській мові - «тупання ніг». Тупання, так само як стрибок і удар ногою, є кроками, які характеризують ДАБК в унікальній манері. Лідеру, який зветься «рас», що означає «голова», дозволяється імпровізувати в танці, і він або вона також обертає носову хустку або низку намистин, відомих як масбха (подібний вервиці), в той час як інша частина танцюристів тримає ритм. У танці також використовуються вокал, щоб показати енергію і акцентувати ритм. Надалі до танцюючих приєднався і табліст, людина, яка пританцьовує разом з з усіма, але при цьому ще й б'є у великий барабан, який має назву - табл.
Найпоширеніші стилі ДАБК в Лівані це - Badawiyye, Baalbakiyye, Houwara, Dalouna. Всі стилі походять від пісень з аналогічними назвами, під які виконувалися ДАБК. Крім того, є ще один старий стиль під назвою «Askarieh». У цьому стилі виконуються досить важкі кроки, і не всякий міг його станцювати. Цей стиль виконувався в середину 50-их років, в областях - Besharre, Hermel, Akkar і Bekaa. Також існує ДАБК Hayzrani. Це танець з палицями, що символізує боротьбу.
Костюми для ДАБК
Костюм для ДАБК дійшов до нас в первозданному вигляді. Використовуються національні кольори країни - червоний і зелений. Чоловіки танцюють в широких шароварах - шіруель, сорочці і жилеті. На голову одягається червона шапочка - тарбуш або хустку. Костюми прикрашаються власною символікою. Нерідко на костюмі вишиваються хрести, показуючи цим свою релігійну приналежність. Жіночий костюм досить різноманітний, на відміну від чоловічого. Це може бути і спідниця, і шаровари, і довгий халат. Блузка і жилетка, або каптан середньої або нижче середньої довжини. Хустка який пов'язується на голову - це напевно єдиний обов'язковий атрибут в жіночому костюмі. На рукава також можуть пришивати маленькі хусточки. Також існує щось на кшталт пояса, але в кожному селі, свій варіант костюма. Чоловіки танцюють в чоботях, а жінки в туфлях на маленькому каблучку, що краще притупували.
Чоловіки на відміну від жінок, танцюють більш розмашисто і різко. Стрибки довші і високі. У той час коли жінки роблять все більш щільно, присадкуватий і скромніше. Є деякі рухи, які жінки взагалі не роблять, вони в цей час, стоячи осторонь, підтанцьовці, коли чоловіки солістами цими рухами.
сучасна ДАБК
На сьогоднішній день виповнюється більш-менш гібрид всіх сільських варіантів, який і був сформульований перед своїми братами Рахбані для фестивалів. ДАБК вчать з дитинства, і танцюють в кожній родині, збираючись, наприклад, навколо столу з ліванської mazza (різноманітні ліванські закуски), Аракі або вином. Танець зазнав змін і став більш живим і різноманітним. Ліванські ДАБК можуть виконуватися окремо і чоловіками, і жінками, і обома разом. Його танцюють як на весіллях та інших значимі події, так і без приводу, просто, коли гарний настрій. Цей танець живе всередині самих ліванців. Напевно, немає більше народу на землі, який би так любив свою національну музику і свій національний танець ДАБК.
Автор статті: Валерія Дабул
джерело