Шпуль. Спроектував найменший мотодельтаплан в Україні. Фото з архіву А. Шпуля
Одесит піднявся в небо на крилах з марлі Запорожець Олександр https://cdn.segodnya.ua/img/article/2497/70_main.jpg https://cdn.segodnya.ua/img/article/2497/70_tn.jpg 2011- 05-23T08: 14: 19 + 03: 00 Одеса Олександр Шпуль живе в ... ангарі серед дельтапланів і вже 35 років борознить небо Південної Пальміри
Хто не мріяв відчути себе птахом і подивитися на улюблене місто з декількох сотень метрів? 56-річний одесит Олександр Шпуль здійснив цю мрію ще в 1976-му і ось уже 35 років борознить небо над Південною Пальмірою. Все почалося, коли 21-річний студент одеського Політеху взяв в руки популярний в Союзі журнал "Навколо світу", натрапив на фотографію летить вниз з прямовисної скелі дельтаплана і разом з друзями вирішив відкрити авіаклуб. "Спочатку ніякого дельтаплана у нас не було. Збиралися після пар і розмовляли про польоти і авіації, - згадує наш земляк. - Але одного разу вирішили - будуємо дельтаплан".
"Одеський Ікар". Вважає, що під час польоту виділяється гормон щастя, а не страху. Фото з архіву А. Шпуля
Наступний літальний апарат ентузіасти будували в холі одного з корпусів Політеху. А ось дельтаплан з мотором у Олександра з'явився тільки в 1989-му. "Двигун можна було купити і поставити набагато раніше, але я хотів зібрати мотор сам, - каже він. - Витратив на це 6 років життя, але так і не зміг. Недороблений двигун до сих пір стоїть у мене в ангарі. А тоді на апарат поставив покупної, з снігохода "Буран". За 35 років Олександр заслужив майстри спорту, став командиром льотного ланки і пілотом-інструктором міжнародної категорії (має право навчати польотів. - Авт.).
Сім років тому Шпуль віддав квартиру дітям і переїхав жити на аеродром "Гідропорт". Невелика, але затишна квартира розташована в ... ангарі з мотодельтаплані. Усередині постійно звучить ретро-музика, а з прочинених воріт ангара відкривається вид на безкрайнє поле з раритетними літаками. Місцеві подейкують, що на аеродромі живуть навіть два справжніх орла. "Небо - це їх територія. Іноді вони загрозливо пікірують на мотодельтапланерістов, показуючи, хто тут головний. Але на мене не кидаються. Поважають, напевно", - сміється Шпуль. До слова, з дружиною Світланою Олександр познайомився тут же. Вона прийшла, щоб взяти у нього інтерв'ю. Дівчині настільки імпонувала обстановка на аеродромі, що вона вирішила тут залишитися. "Я тут уже 6 років і ні на хвилину не розчарувалася", - посміхається Світлана.
Підкорили стихію. Серед бажаючих побачити Одесу з висоти - навіть пенсіонери . Фото з архіву А. Шпуля
До слова, інтерес до польотів серед одеситів не великий, - в місті володарями мотодельтапланов є не більше 10 осіб. "Це дуже дороге захоплення. Тільки ціна двигунів коливається від 4 до 18 тис. Євро", - говорить Олександр Шпуль. Він мріє відродити клуб мотодельтапланерізма в Одесі і прищепити інтерес до польотів сучасної молоді. А недавно навіть взяв кілька людей на безкоштовне навчання.
Пелюстки троянд над Одесою і політ в кіно
Мотодельтаплан Олександра Шпуля неодноразово могли бачити всі одесити. Кілька разів пілот брав участь у святкуванні Дня міста. "Перший раз це було 16 років тому, на 200-річчя Одеси. Тоді мій апарат кружляв над центром міста і Морвокзалом, - згадує Олександр. - Були спроби посипати місто пелюстками троянд, але це набагато зручніше робити з вертольота, і до цього я більше не вернуся ".
Над Одесою. Приморський і Потьомкінські з висоти пташиного польоту. Фото з архіву А. Шпуля
А одного разу пілот разом зі своїм літальним апаратом навіть взяв участь в зйомках фільму в Полтаві, де режисер Наталя Мотузко знімала картину "Голос трави" (за сюжетом, молоду чарівницю присвячують в таємниці чарівництва. "Мене запросила Одеська кіностудія. Я повинен був підняти оператора в небо, щоб він зняв небо і землю з висоти для майбутнього польоту чарівниці, - згадує одесит. - У мене тоді був слабенький апарат, мотор швидко нагрівався, і я боявся, що він може заклинити. Але все обійшлося, і зйомки пройшли успішно ".
Спритний "колібрі" і перемога у Франції
Тим часом Олександр Шпуль продовжує проектувати літальні апарати. Так, його рукам належить один з найбільш малогабаритних мотодельтапланов в світі - "Колібрі", один примірник якого нудиться в ангарі в очікуванні польотів. Незважаючи на свій маленький розмір, каже конструктор, апарат дуже маневрений, до того ж на ньому стоїть справжній авіаційний двигун.
Ще один проект мотодельтаплану Шпуля прославився на весь світ під час міжнародних змаганнях з мотодельтапланерізму в кінці 1990-х. В ході марафонської гонки-перельоту Київ -Тулуза ( Франція ) Пілот Володимир Чечин першим дістався до фінішу, випередивши на добу кращі екіпажі з Європи. "На 50% це заслуга пілота, ще на 50% - апарату, - зізнається Олександр. - На одному з етапів гонки була сильна гроза, і більшість екіпажів зупинилися чекати поліпшення погоди, а Вова ризикнув. Правда, мене в той момент не стільки хвилювала перемога, скільки те, що апарат витримав такі навантаження і приніс пілота цілим і неушкодженим ".
Читайте найважливіші та найцікавіші новини в нашому Telegram
Підписуйтесь на нашу розсилку